Saturday 25 November 2017

Apa Yang Kita Dapatkan Dengan Belajar Sejarah?


SEJARAH selalunya berulang. Dan seterusnya akan berulang. Pengalaman hidup manusia di satu abad, akan dirasai juga oleh orang yang hidup di abad berikutnya. Demikian juga dengan generasi yang akan datang, akan turut juga mengalami apa yang dialami oleh orang sebelumnya. Demikianlah sunnatullah. Bahawa bermula, berkembang, membangun, menurun dan jatuhnya sesuatu kaum adalah berpunca dan bersebab. Dan kalau punca dan sebab yang sama berlaku pada satu generasi yang bangun di abad mana sekalipun, nescaya nasib yang sama akan dirasainya. Sebab, jatuh bangunnya sesuatu bangsa adalah mengikut kaedah atau prosedur yang tertentu. Yang mana kalau prosedur yang sama diikuti oleh satu bangsa lain, nescaya sejarah yang lalu berulang untuk bangsa yang kemudian itu.

Demikianlah yang sedang berlaku kini, sebenarnya telah beberapa kali berlaku dalam sejarah oleh generasi-generasi sebelum ini yang berlainan bangsa dan keturunan mereka.

Apa Yang Kita Dapatkan Dengan Belajar Sejarah?

Syaikh Hasan bin Abdillah Ali Syaikh berkata, “Sejarah tempat belajar para generasi. Di sana orang-orang yang hidup belajar apa yang bermanfaat bagi mereka dan belajar apa yang berbahaya untuknya agar ia dapat menghindar darinya. Sejarah adalah jembatan yang menyambungkan masa lalu dan kini.” (Sebuah Pengantar dalam kitab ‘Unwan al-Majd’)

Belajar Sejarah Apa Salahnya?

Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَذَا الْقُرْآنَ وَإِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ

“Kami menceritakan kepadamu kisah yang paling baik dengan mewahyukan al-Qur’an ini kepadamu, dan sesungguhnya kamu sebelum (Kami mewahyukan) nya adalah termasuk orang-orang yang belum mengetahui.” (Surat Yusuf: 3)

Dalam firman-Nya yang lain:

لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لأولِي الألْبَابِ مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَى وَلَكِنْ تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَتَفْصِيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ

“Sesungguhnya pada kisah-kisah mereka itu terdapat pengajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal. al-Qur’an itu bukanlah cerita yang dibuat-buat, akan tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan segala sesuatu, dan sebagai petunjuk dan rahmat bagi kaum yang beriman.” (Surat Yusuf:111)

No comments:

Post a Comment